Thursday, November 27, 2008

b3rapa H4rga s30rang Ister!???

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak.. Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka..

Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh... 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari, Bila dah bersalin tu, susukanlah anak..jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak..

Si suami pulak, jgn la berebut dgn anak utk menyusu pulak?. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah , Tapi bila dah habis cuti tu..layan lah suami.."offer" lah pada suami, Nabi bersabda : berjimak dgn isteri itu pahala..jangan buat dekkk jeee.. Jangan buat alasan itu dan ini pulak?.ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih?
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. .. sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya..

Satu lagi berita gembira untuk wanita.. Sepanjang dia mengandung, Allah sentiasa mengampunkan dosanya.. Lahir saja bayi seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga. Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur. Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.
Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah keatasnya jua..

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian.. Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.
Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

sekadar gmbr hiasan.. dr.fazli jgn pulak saman sy sbb ltk gmbr ni tanpa permit yer...
dr. fazli kan baekkkk..^^
gmbr ni cantek sgtttt..
tuh terpilih letak kat cni..

Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.


st0ry akal:
hanya utk updatekan blog selain kongsi2 apa yg ada lam inbox email..

sharing is caring..^^

5 comments:

BurungBelatuk said...

harga seorang isteri terpulang pada suami beliau...nak dapat isteri senang tapi nak cari yang sejati menjaga kita dunia akhirat belum tentu dapat. hargailah insan tersayang...

Ajeem said...

the best posting..hehee..harga isteri tidak ternilai dan harganya juga tidak kurang berbanding lelaki walaupun ia dicipta daripada rusuk lelaki.ayat "jangan pula suami berebut menyusu dengan anak" benar-benar buat saya tergelak walaupun ia adalah realiti...hehee...

mungkin ini merupakan salah satu keistimewaan lelaki berbanding perempuan...lelaki boleh menyusu sepanjang hayat tetapi perempuan tidak....hahaahhaaa..sekadar gurauan...

erisya nor said...

salam kenal...

erisya suka kata2 tuh....touching!

BurungBelatuk said...

update2....

ju3 said...

apa yg korg ckp tuh sumer nyer aku stuju...

burung belatok..
bkn tu jer.. nak dpt suami yg sejati pun ssh nak dpt skrg nih..
sy syg org yg syg sy..^^

ajeem..
ayat tuh pun bt ak tergelak bl bc pes time dulu..

erisya nor..
salam kenal..

brg belatok..
nak update la ni.. tp byk kekangan la..