Friday, September 18, 2009

RaYa

ampunkan sekiranya ada tersalah kata, tersilap bicara..
terlebih tak tentu hala... ter over tak semena-mena...
halalkan lah makan minum dan duit sekiranya ada..
atau ada yg terpaksa belanja apa-apa...
selamat hari raya untuk semua..
.
.
.
raya taun tok.. ermmmm.. pes of all...

aku cuti sembayang raya gik!!!!
sik suka ehhhhh, sik pat nak nunjuk baju raya rah mesjid!!!!

sikpun telekung raya kahhhh..
(mokcik, ktk sembayang raya rah masjid ney taun tuk?!)

.
.
posa - turun 5 kilo..
raya - nait 10 kilo!!!
sah2 akan jd kenyataan..

gila apa nak nahan napsu makan time raya...
mena sik??!!
camni2 pun, sik kan dpt nolak.. . .
.
.
suatu ketika dahulu...
aku la org yg suka ngato hal pelita2 tok..
ngelongkar pelita2 lam stor, mun sik cukup bli nak baru..
bli sumbu baru, bli stok minyak tanah..
carik kayu ka papan debah rumah.. rumah kmpong, biasalah..
dolok eh, batang nipah indah key mek org engkah pelita..
yang ngambiknya sah2 bukan aku..
curi pelita org lain time mlm 7 likor, nang hobi..
janji umah dirikpun meriah ngan api pelita..
mun di kampong, rindok da jak nangga pelita rah jln raya... nang meriah ngan pelita..
dr ujung kmpong ke ujung kampong sik putus2 api pelita.. wlupun ada lampu jeraya..
kinek tok, iboh kata gik.. alu jd tinggalan sejarah..
ada nang ada.. tp sik semeriah dolok..
org mkin maju.. api pelita tukar lampu kelip2.. lampu neon lah...
mun d kuching ya iboh kata gik...
.
.

makin meningkat dewasa, makin ssh mok dpt duit raya..
time kecik2, mun org berik duit raya singgit pun asa dah dpt seploh hinggit..
kumpul byk2.. pasya belawan ngan adik-beradik, tunggal-menunggal..
siapa dpt kumpul byk gik.. dahya, sik tauk cney tuju ku belanja duit ya..
nak simpan lam tabung??.. huh, jauh sekali angan2 itu..
tp zaman kinek tok, d berik kita singgit alu encebek ehh!!!
arap2 taun tok, masih da gik rezeki ku.. huhu..
.
.
lastly.. kemas rumah..
hoho, aku balit mlm raya ko..
rindok eh, sampe2 jak suma dh kemas..
esoknya alu nyambut raya..
.
.
SELAMAT HARI RAYA'09

Tuesday, September 15, 2009

Mak

Mak...
mak selalu ingatkan anak-anak mak, jaga diri..
jaga kesihatan.. jaga tingkah laku...
mak tak pernah tak fikirkan anak-anak mak..
apa-apa benda yg mak buat pun, mak akan dulukan anak-anak mak..

dulu...
mak pernah kata, "takpe mak hidup ssh skrg, anak-anak mak kan ramai.. mungkin Tuhan nak bg kt ssh dulu... lepas tu mesti mak senang.. bila anak-anak mak suma dah bekerja... suma dah ada rumah, kereta masing-masing, dah ada keluarga masing-masing... tiap-tiap bulan ada je rezeki mak wlupun ddk goyang kaki kt rumah... lepas tu, bila tiba masa kita kumpul sama-sama, berderettt jer kereta anak-anak mak depan rumah tu.. dr jauh, org lain dpt agak.. anak-anak mak jenguk mak dgn ayah kt rumah.."

mak...
hati ni sakit lagi..
bertambah sakit bila tau mak sengaja tipu..
tp anak mak tahu, mak takut hati anak mak tak tenteram...

mak..
anak mak tahu anak mak lain dr yg lain..
tp mak tak pernah bezakan anak mak dgn org lain..
mesti mak pernah makan hati sbb perangai anak mak kan..
bukannya sengaja tp waktu tu anak mak hanya tahu fikirkan diri je..
walaupun anak mak tahu mak marah, anak mak tak pernah nak memujuk..
sbb anak mak tahu mak marah sekejap je..

mak....
mak selalu ingatkan anak-anak mak belajar rajin-rajin..
mak selalu kata, mak hanya berpeluang belajar sampai darjah 2 saja..
sbb tu kalau boleh, mak nak anak-anak mak belajar tinggi-tinggi..
mak tak pernah bezakan siapa pandai siapa tak pandai..
mak tak pernah marah pun walaupun banyak tulisan merah dlm kad laporan anak-anak mak..
bila anak-anak mak mintak pandangan, mak kata.."walaupun mak tak pandai membaca, menulis tapi mak tahu.. tulisan warna biru adalah jauh lebih baik dr tulisan warna merah"...

mak....
anak-anak mak beruntung sgt sbb dapat mak dgn ayah..
wlupun mak selalu marahkan ayah bila tiba hal rokok, anak-anak mak hanya gelakkan sahaja... mak tak pernah marah bila tahu ayah curi-curi merokok.. mak hanya buat-buat tak tahu je dpn ayah.. pernah mak mintak anak-anak mak belikan rokok untuk ayah sbb kesihankan ayah bila ayah sakit sbb cuba nak berhenti... tapi mak tak pernah melarang anak-anak mak untuk merokok sbb mak kata, "klu niat dh nak merokok tu, merokok jugak.. klu mak nak melarang pun.. mak tak tau nak cakap apa sbb teman hidup mak ni pun mak tak terlarang dah.. nasihat kita nanti akan masuk mulut pastu keluar kat hidung.."

mak..
walaupun ayah tak pernah kata dia sayangkan mak depan anak-anak mak... anak-anak mak tahu ayah sangat sayangkan mak.. bila mak sakit, ayahlah suri rumah.. walaupun anak-anaknya ada ayah tetap masak, basuh baju, kemas rumah... ayah jugaklah org yg selalu picitkan kaki mak.. bila ayah balik kerja, soalan pertama dan wajib dia tanya "mak kamu mana???".... bila mak keluar jalan-jalan dengan anak mak, ayah asyik telefon.. tanya itu ini.. sampai anak-anak mak rimas nak jawab telefon, balas mesej.... bila mak masuk hospital, ayahlah org yg akan temankan mak.. bila mak kena bedah, dia lah yg tunggu kt luar bilik tu... hanya dia sorg saja... waktu tu anak mak telefon ayah.. anak mak dengar suara ayah, ayah berusaha nak cakap mcm biasa.. tp anak mak tau...

mak..
pahit getir, susah payah ayah selama ni..
mak la pendorong dia... mak lah seri hidup dia..

mak...
mak mesti baik macam dulu.. mak mesti kuat..
mak mesti tunggu janji-janji mak dulu.. nak goyang kaki di rumah sambil anak-anak hulur balanja kt mak.. mak nak tgk kereta-kereta anak-anak mak yg berderet kt luar rumah.. mak nak buat hantaran kahwin anak-anak mak.. mak nak jaga cucu-cucu mak..

mak..
mak lah kawan baik..
mak lah teman sejati..
mak lah peneman hidup..
mak lah penyeri hati..

mak..
anak-anak mak nak mak beraya bukan saja dgn anak-anak mak sendiri..
tapi sampai mak jadi nenek kpd cucu-cucu mak nanti..
kalu boleh, moyang kpd cicit-citi mak..
.
.
sayanggggg mak...

Friday, September 11, 2009

AzniL Hj NaWaW! @s fASHa ShanDa

fasha.. fasha.. kalau kita cakap ikut skrip pun, kita pun kene kritik tau..
yer betul.. fasha setuju!!!!!

video

waahahahahahahaa!!!!

Monday, September 7, 2009

G3rAM MaraH

emosi x stabil + masalah x hbs2 = cepat je rasa geram + marah..
walaupun d bulan yang setannya sah2 x cucuk jarum suruh api kat dalam hati membara..
.
.
.
tadi da byk idea yg datang mencurah-curah sekali trs padam..
mcm api yg padam bila disimbah air... api itu yg padam..
tapi api dlm hati mcm kena simbah dgn minyak tanah..
hadoi laaa... hangus la hati ni.. hitam da...
.
.
vussssss.. *ambik wuduk
kena putihkan balik my heard..



adakah ini tanda2nya puasa i akan lompang??!!!
oh.. kena bersedia dgn bekalan roti ni!!!
huhu..^^

Friday, September 4, 2009

LanGkaH BenDul

sik sampe 2 minit lps ku klaka ngan c ngeygeh adekku niena..
aku trs molah post tok.. msh sik cayak gik ku asaaa.. tekejut pun adaaaa... lbh kurang 10 minit just pake aku nanyak nya mena2.. mena kah nak d padahnya ya.. bulak ka nya.. nak main2 ngan aku jak kaa...

sebulan duak dolok nang ku da dgr.. my parent suruh nya kawen jak ngan nembiak laki ya.. dr nya bekepit 24 jam nanggong dosa.. nak dilarang nang x telarang agik dah!! bukan nembiak kecik nak dikurung lam rumah.. bab berik nasihat iboh padah agik, nya duak gik nasihat mak pak aku!!! org tua madah, "bgs gik tak duak kawen!!" tp nya duak ya mati2 sik maok.. gik nembiak lah.. sik besedia lah.. ya lah.. tok lah.. ya baruk mak pak aku, lom temasok suruhan dan dorongan mak pak blah laki ya.. ya lah nak di bangga c ngeygeh niena:P.. "mak" blah lakinya nang bekenan mena2 la ngan nya tek... *cair taik tinga ku nengar..

dah ya, sik da taufan angin ribut monsun barat daya mahupun timur laut.. tiba2 madah nya nak kawen pas raya!!!!! tarikh sik tetap gik.. tp nang kompem akan kawen!!!! yah, harus aku bersedia ngan soalan berbisa dr mokcik2 leser balit raya tok.. ko bila gik jue??!! sampe juak sorg pun sikda.. adik kau nak laki ya pun da juak ngeso gerek nya.. kau bila gik??!! eh, ingat sik ngan cik..... anak nya.... bleh la...... bgs nembiak nya koh.... bla.. bla.. blaaa........

yahhhhhh adek!!! mana janjimu mahu menunggu kakakmu kawen dahulu...

apa2 pun cincin 12 karat yg BUKAN karat besi harus ada at my finger yer...
.
smpt lagi budak ni nak kenen2 kan aku dgn sorg budak laki ni..
eh, ko lom g kwen dah satu geng dgn mokcik2 tuh yer..
(@_@)