Sunday, July 1, 2012

sekolah

salam,


Dialognya lebih kurang begini:

M : "u sekolah mana dulu???"

J   : "sekolah ........................................ " (sekolah biasa)

M : "o.. i dari mrsm pastu sambung ..................................." bla.... blaa........ "i terkejut la. pelajar yang dipilih ke kolej adalah pelajar yang terpilih tapi............................ tak macam mrsm. dulu waktu i, sekolah-sekolah pandai-pandai ni.............................................." bla..bla....

J   : "o.. ermmmm..............................." bla..bla....

.
.
.
.
.
.
.
.
Adakah anda hendak memberitahu saya bahawasanya anda berasal dari latar belakang yang terpelajar dimana anda merupakan bekas pelajar yang terpilih ke sekolah yang diketegorikan sebagai "sekolah untuk pelajar pandai" atau ada niat lain ataupun anda tiada niat untuk memperkenalkan diri sebagai bekas pelajar yang terpilih ke sekolah pandai-pandai dan memang anda hanya mahu memperkenalkan diri anda sahaja. Saya sarankan agar jika anda ingin memperkenalkan diri, tidak perlulah menggunakan perkataan-perkataan yang melambangkan anda dari sekolah yang pandai-pandai dan dalam masa yang sama menyatakan kelemahan sekolah lain..


Saya tidak menyatakan apa-apa dihadapan anda kerana saya masih menghormati anda. Maka saya meluahkan ketidakpuasan hati saya disini.


Bai de wei,
sekolah tidak menyebabkan anda pandai atau tidak, terpelajar ke tidak.
Itu semua bergantung pada diri anda sendiri.

salam..

No comments: